måndag 18 maj 2015

Mandelkaka & mera mandel

Då har vi jobbat en dag efter långledigt! I mitt fall 6 dagars hemmahasande med hamsterkind knaprandes piller.

I lördags kväll fick jag lite nog så då var två vänfamiljer över på hämtpizza och jag fick skratta bort det onda.

Idag gröt i huvudet på jobbet, men nu klättrar jag upp på banan igen, och jag är så glad för det finns så mycket värre saker än en liten (eller väldigt stor visdomstandsrot)









Har haft tid att baka och skriva recept.





Det blev en mandelkaka. På helgerna gillar jag att duka fram en mjuk kaka redan till lunchen som vi ska fika på efteråt, så att vi får äta den med ögonen först!




Mandelkaka

200 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
250 g mandelmassa
3 1/2 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
2 dl gräddfil
50 g skållad skalad mandel
1 bittermandel
1 nypa flingsalt
2 msk pärlsocker

smör och mandelspån till formen

Sätt ugnen på 175 grader, smöj formen med smör och bröa den med mandelspån. Vispa smör och socker pösigt, tillsätt ett ägg i taget och rör. Riv mandelmassan och rör ner mandelmassa och gräddfil. Sikta de torra ingredienserna och rör försiktigt ner dem i smeten. Riv ner bittermandeln i smeten och blanda. Fyll formen med smet och tryck i mandlarna, strö över pärlsocker. Grädda i 50 minuter, känn med sticka, mot slutet av tiden kan det behövas ett bakplåtspapper på kakan så att den inte får för mycket färg.



.
Mera mandel denna lunch! Potatis och mandelsoppa, recept här. Bytte potatis mot mandelpotatis denna gång och satte till rädisor också till toppingen.




Annars är det redan världens godaste fräschaste kombo av topping, vindruvor och fetaost.










Rädisor toppade också lilla mackan av rostad kavring till soppan.



 
 
 
Jag har fått världens finaste smörkniv av min svägerska, "Spread the love"
 
 
Har ni nånsin sett en finare smörkniv, jag är helt kär i den!
 
 
 






Ett enkelt krassesmör till soppmackorna gör du genom att klippa ned nästan 2 askar (spara lite till garnering) krasse i 150 g rumsvarmt smör, finhacka en liten färsk gul knipplök, smaksätt med rikligt av flingsalt. Klart!






Spread the love with butter!
 
 
 


Helgbuketten med puffiga rosor står sig fint kvar in i veckan som är full på alla möjliga och omöjliga sätt!


                                                                  Kram Jenny



18 kommentarer:

  1. Sååå gottit & fint ♡ ...
    Hoppas du mår Ok/Kram finaste

    SvaraRadera
  2. Men smörkniven...alltså vad fiiin! VAR har du köpt den? : )

    SvaraRadera
  3. Det var en fin smörkniv..
    Du bjuder alltid på en massa gott och inte så avancerat heller det gillar jag!

    Hoppas tandvärken är bättre
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Så gott det ser ut. Jag skulle kunna bjuda in mig till dig en helg sådär ;) Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Å så mycket gott!
    Älskar din dukning också, så fint med blått.
    Tandvärk av olika slag är nog bland det värsta man kan ha, tur du är bättre nu!

    Stor kram

    SvaraRadera
  6. Fy fabian för visdomständer, stackars dig, hoppas du mår bättre och att de fått bort eländet ordentligt den här gången. Som alltid blir jag genast sugen på att baka eller laga mat när jag läser om allt gott du gjort. Just nu funderar jag på om jag kan baka den där goda mandelkakan lite mer lchf-vänligare. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Aj aj, det där lät ont.
    Så mycket god mat, blir ju hungrig :)
    Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Ser supergott ut!

    Trist med ont. Hoppas du blir bättre snart. Krya!

    Kram N

    SvaraRadera
  9. Ditt kök alltså! Älskar't med allt gott du bjuder på! Fest varje dag! Skönt att du mår bra och har kommit igång med jobbet.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Så skönt att du mår bättre, tandvärk är inget att leka med inte!
    Smörkniven är verkligen så fin, vilken bra present att få (och ge).
    Kramar till dej

    SvaraRadera
  11. Vilken tur att det finns godsaker att bota ont med ser jättesmarrigt ut.
    Kram Liselott

    SvaraRadera
  12. Men åh, så mycket ljuvligt gott! Det här inlägget måste jag försöka spara på något sätt.

    SvaraRadera
  13. Så fina bilder och måste testa ditt recept !!
    Du borde göra en kokobok
    Med alla dina härliga recept och bilder !!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Oh, så mycket gott du bjuder på! Du ger verkligen inspiration!
    Tack!

    SvaraRadera
  15. Är det något som får mig på bra humör och ett leende på läpparna så är det här inne hos dig. Du bjuder alltid på fantastiska bilder och smaskiga recept.
    Tack snälla än en gång för allt du delar med dig av.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  16. Så himla gott! Konstigt att du inte är tjock hihi med allt det goda som du gör! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  17. Mums så mycket gott!! Ha en fin pingsthelg. Kram Anna

    SvaraRadera
  18. Very informative, keep posting such good articles, it really helps to know about things.

    SvaraRadera